Ανορθωτής.... αυτός ο γνωστός άγνωστος...

Κανόνες Δ. Συζήτησης
Στη κατηγορία αυτή, έχετε την δυνατότητα να ανεβάζετε συνημμένες εικόνες κατευθείαν από τον υπολογιστή σας.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12001
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 219 φορές
Έχει δεχθεί like: 211 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

Ανορθωτής.... αυτός ο γνωστός άγνωστος...

#1

Δημοσίευση από ALX » 13 Μάιος 2013, 08:53

Όλοι κάποτε έχουμε ακούσει για τον ανορθωτή στις μοτοσυκλέτες. Ακούμε... "...κάηκε ο ανορθωτής..." "...φταίει ο ανορθωτής..." κτλ αλλά ξέρουμε τι διάολο είναι αυτός ο ανορθωτής? Πως είναι? Τι δουλειά κάνει? Πολλοί πιστεύω δεν ξέρουν αν δεν έχουν ασχοληθεί με τα ηλεκτρικά μέρη μια μοτοσυκλέτας, οπότε θεώρησα καλό να κάνω μια γρήγορη και γενική περιγραφή του τι είναι ο ανορθωτής.

Ξεκινώντας να λέω γι' αυτόν, καλό είναι να πάρω τα πράγματα απ' την αρχή για να καταλάβουν ακόμα και οι πιο ανίδεοι με το ρεύμα.

Έτσι θα ξεκινήσω από την "γέννηση" του ρεύματος στην μοτοσυκλέτα μας.

Το ρεύμα στη μοτοσυκλέτα μας, παράγεται από την γεννήτρια (ή δυναμό θα το έχετε ακούσει, αν και είναι λάθος έκφραση)
Στις συντριπτικά περισσότερες μοτοσυκλέτες, το ρεύμα παράγεται σε εσωτερικό σημείο του κινητήρα που βρίσκεται είτε στο αριστερό καπάκι του κινητήρα, είτε στο δεξί. Αναλόγως της κατασκευής και προέλευσης του κινητήρα. Στα γιαπωνέζικα ας πούμε είναι στο αριστερό καπάκι, ενώ στα περισσότερα Ευρωπαϊκά, στο δεξί.

Πως είναι αυτή η γεννήτρια και πως λειτουργεί?

Αρχικά για την παραγωγή ρεύματος, υπάρχουν τα πηνία και το βολάν (ή αν προτιμάτε, ο στάτορας και ο ρότορας αντίστοιχα), τα οποία απαρτίζουν την γεννήτρια μιας μοτοσυκλέτας.

Στην πιο κάτω φωτό, βλέπουμε τα πηνία και το βολάν.

Εικόνα

Το εσωτερικό μέρος του βολάν, έχει πάνω του μαγνήτες. Τα πηνία δε, είναι τοποθετημένα πάνω στον κινητήρα, με τέτοιο τρόπο ώστε να βρίσκονται στο εσωτερικό του βολάν όταν αυτό είναι τοποθετημένο στην θέση του.

Όταν λοιπόν εμείς βάζουμε μπροστά τον κινητήρα, το βολάν (ή ρότορας) περιστρέφεται γύρω από τα πηνία (που βρίσκονται όπως είπαμε μέσα στο βολάν και απέχουν ελάχιστα από τους μαγνήτες του) παίρνοντας κίνηση από τον στρόφαλο.

Από αυτή την περιστροφική κίνηση των μαγνητών του βολάν και την βοήθεια των πηνίων, παράγεται εναλλασσόμενο ρεύμα λόγω του επαγωγικού φαινομένου.

Το ρεύμα αυτό λοιπόν που παράγεται, πρέπει να πάει στην μπαταρία, αλλά δεν είναι δυνατόν να πάει ως εναλλασσόμενο, καθώς η μπαταρία θέλει συνεχές.

Εκεί επεμβαίνει ο ανορθωτής λοιπόν.

Εικόνα
Ο ανορθωτής.

Η βασική του δουλειά, είναι να πάρει το εναλλασσόμενο ρεύμα που έρχεται από την γεννήτρια, να το ανορθώσει (να το μετατρέψει δηλαδή σε συνεχές) και στην συνέχεια να το στείλει στην μπαταρία.

Η δεύτερη δουλειά του είναι να κρατάει σταθερή την τάση του ρεύματος που φτάνει στην μπαταρία.

Και μια σημαντική προσθήκη από τον Ναυτίλο
Για να υπάρξει ροή ρεύματος από μια πηγή προς μια άλλη πρέπει να υπάρχει μεταξύ τους διαφορά δυναμικού, και η ροή γίνετε από την πηγή με τη μεγαλύτερη διαφορά δυναμικού προς την μικρότερη.
Από τη στιγμή που εξισωθεί η διαφορά δυναμικού μεταξύ τους είναι πλέον αδύνατη η μεταφορά ρεύματος. Η γεννήτρια για αυτό το λογο έχει τον αυτόματο τάσεως που βρίσκετε μαζί με τις διόδους ανορθώσεως μέσα στον ανορθωτή.
Δεν υπάρχει και δεν χρειάζεται να υπάρχει κάποιος έλεγχος ρεύματος, το ρεύμα ρυθμίζετε μόνο του από τη γεννήτρια, και σταματά μόνο του όταν απέλθει ισορροπία δυναμικού μεταξύ της γεννήτριας και της μπαταρίας.
Δηλαδή… υποθετικό παράδειγμα με τυχαία νούμερα που όμως αντικατροπτιζουν την πραγματικότητα.
Η γεννήτρια είναι σε στροφές που μπορεί να παράγει το μέγιστο ρεύμα της, με μόνη ρύθμιση του αυτόματου τάσης που κρατά σταθερά τα περίπου 13,8V, η μπαταρία είναι λίγο ξελιγωμένη με τάση κάτι λιγότερο από 12V, σε αυτή τη φάση η μπαταρία θα τραβήξει όλο το ρεύμα που μπορεί να δώσει η γεννήτρια, αν δίνει δηλαδή 20Α θα τα τραβήξει και τα 20. Οσο η τάση της μπαταρίας τείνει να εξισωθεί με αυτή της γεννήτριας το ρεύμα φόρτισης θα μειώνετε μόνο του χωρίς την επέμβαση κάποιου μηχανισμού.
Στα 12,5V θα πέσει στα 10-12 Α, στα 13V θα πέσει στα 7-8Α, και στα 13,-14V θα μηδενίσει χωρίς κάποια παρέμβαση κάποιου μηχανισμού.
Ο μόνος λόγος για να βράσει η μπαταρία είναι να βλαφτεί ο αυτόματος τάσεως και να ανεβεί η τάση πάνω από τα 14V, 15-16 ας πούμε, τότε επειδή η μπαταρία λόγω της κατασκευής της δεν μπορεί να διατηρήσει αυτή την τάση, και επειδή η γεννήτρια συνεχώς τροφοδοτεί επειδή υπάρχει πλέων συνεχή διαφορά δυναμικού μεταξύ γεννήτριας και μπαταρίας, τότε η μπαταρία δέχεται συνέχεια ρεύμα υπερφορτώνει και καταστρέφετε μετά από παρατεταμενη χρήση.
Αλλά αυτό συμβαίνει μόνο σε βλάβη και σε καμιά άλλη περίπτωση.
Εν κατακλείδι και για να τελειώνουμε, η γεννήτρια χρησιμοποιεί εξωτερική βοήθεια μόνο για την ανόρθωση του ρεύματος και για την σταθεροποίηση της τάσεως η ένταση του ρεύματος, πολύ, λίγο, η καθόλου βασίζετε απλά και μόνο στους κανόνες τις φυσικής (της διαφοράς δυναμικού).
Αν δεν της ζητηθεί ρεύμα από κάποιον καταναλωτή δεν παράγει τίποτα, ακόμα και αν την στρουμφισουμε με 100.000 στροφές
ΥΓ: Στα αυτοκίνητα ή σε κάποιες μοτοσυκλέτες (όπως κάποιες της BMW) η γεννήτρια αποτελεί ένα εντελώς ξεχωριστό κομμάτι και δεν είναι πάνω/μέσα στον κινητήρα. Η κίνησή της συνήθως γίνεται με ιμάντα μέσω κάποιας τροχαλίας που είναι προσαρμοσμένη στην προέκταση του στροφάλου.


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

iconan
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 36
Εγγραφή: 28 Φεβ 2013, 02:24
Τόπος διαμονής: Κορυδαλλός-Απ'εξω!
Moto: HYOSUNG AQUILA GV650
Ηλικία: 37

#2

Δημοσίευση από iconan » 13 Μάιος 2013, 21:13

Αν και το κατέχω το θέμα, τόσο αναλυτικά δεν το είχα ψάξει ποτέ! Ενημερωτικότατοι είσασταν!
Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Άβαταρ μέλους

mario
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 540
Εγγραφή: 27 Μαρ 2013, 14:20
Τόπος διαμονής: patra
Moto: tiger 1050
Κράνος: FG 15 HJC
Έχει κάνει like: 17 φορές
Έχει δεχθεί like: 10 φορές
Ηλικία: 44

#3

Δημοσίευση από mario » 13 Μάιος 2013, 21:56

καλό ποστ λιτό και ενημερωτικό...... :thumpup: :thumpup: :thumpup:

Απάντηση

Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες