«Θερμά», «ψυχρά» μπουζί

Κανόνες Δ. Συζήτησης
Στη κατηγορία αυτή, έχετε την δυνατότητα να ανεβάζετε συνημμένες εικόνες κατευθείαν από τον υπολογιστή σας.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12297
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 258 φορές
Έχει δεχθεί like: 280 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

«Θερμά», «ψυχρά» μπουζί

#1

Δημοσίευση από ALX » 20 Ιουν 2013, 20:46

O όρος «εύρος θερμότητας» ενός μπουζί, αναφέρεται στην ταχύτητα με την οποία το μπουζί μπορεί να μεταφέρει θερμότητα από την μύτη του (την ακίδα του που βρίσκεται στο θάλαμο καύσης), στην κεφαλή του κινητήρα.

Ένα μπουζί σε κάποιον συγκεκριμένο κινητήρα, πρέπει να έχει τέτοιο εύρος θερμοκρασίας ώστε να είναι αρκετά ψυχρό για να αποφεύγεται η προ-ανάφλεξη και η υπερθέρμανση του χώρου καύσης (το οποίο μπορεί να προκαλέσει βλάβη του κινητήρα), και αρκετά θερμό ώστε να κάψει τα κατάλοιπα της καύσης που προσκολλούνται στο θάλαμο καύσης και στις βαλβίδες.

Το μπουζί βοηθά στο να διατηρήσει ο θάλαμος καύσης τη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας. Η κύρια μέθοδος που χρησιμοποιείται για να γίνει αυτό είναι με την αλλαγή του εσωτερικού μήκους της μόνωσης του ηλεκτροδίου και επιπλέον, με αλλαγή του ίδιου του κράματος του ηλεκτροδίου. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να είσαι σε θέση να δεις οπτικά την διαφορά μεταξύ των μπουζί που έχουν διαφορετικό εύρος θερμότητας.
Όταν ένα μπουζί αναφέρεται ως «ψυχρό», είναι γιατί μεταφέρει την θερμότητα πιο γρήγορα από τον θάλαμο καύσης, στην κεφαλή του κινητήρα, βοηθώντας έτσι να διατηρεί ο θάλαμος καύσης χαμηλές (βέλτιστες) θερμοκρασίες.
Ένα «θερμό μπουζί» έχει πολύ πιο αργό ρυθμό μεταφοράς θερμότητας προς την κεφαλή, κι έτσι διατηρεί θερμότερο τον θάλαμο καύσης.

Ένας απείραχτος κινητήρας θα λειτουργεί από το εργοστάσιο στη βέλτιστη περιοχή θερμοκρασίας θαλάμου καύσης, αλλά αν γίνουν μετατροπές στον κινητήρα όπως τοποθέτηση turbo, αύξηση συμπίεσης, αλλαγές στη χαρτογράφιση, στον χρονισμό κτλ, αυτές μπορεί να μεταβάλουν τη θερμοκρασία στην άκρη του ηλεκτροδίου και μπορεί να απαιτηθεί πιο ψυχρό μπουζί.
Ένας κανόνας είναι, να βάζουμε ένα βαθμό ψυχρότερο μπουζί ανά τέτοια μετατροπή.
Σε πανομοιότυπους τύπους μπουζί, η διαφορά από ένα πλήρες εύρος θερμότητας στο επόμενο, είναι η δυνατότητα για την άρση 70°C έως 100°C από το θάλαμο καύσης.

Οι αριθμοί που δίνουν το εύρους θερμότητας σε ένα μπουζί, δεν είναι οι ίδιοι για όλους τους κατασκευαστές. Αυτό σημαίνει ότι η σειρά θερμότητας 10 στην Champion, δεν είναι το ίδιο με την σειρά θερμότητας 10 της NGK ούτε για την Bosch.

Ορισμένοι κατασκευαστές μάλιστα, έχουν διαφορετικό σύστημα αρίθμησης του εύρους θερμοκρασίας απέναντι σε άλλους. Για παράδειγμα η Champion, η Autolite και η Splitfire, όσο υψηλότερο αριθμό δίνουν, τόσο θερμότερο είναι το μπουζί.
Οι Ιάπωνες κατασκευαστές (NGK, Denso), όσο υψηλότερο αριθμό δίνουν, τόσο πιο ψυχρό είναι το μπουζί! Γι' αυτό είναι καλό να το προσέχετε αυτό όταν μεταβαίνετε από ένα Γιαπωνέζικο μπουζί σε Ευρωπαϊκό, ή το αντίθετο.

Μην κάνετε αλλαγές μπουζί ταυτόχρονα με άλλη τροποποίηση του κινητήρα, όπως πείραγμα του ψεκασμού, αλλαγή χαρτογράφησης, ή αλλαγές στο χρονισμό του κινητήρα, γιατί ένα κακό αποτέλεσμα σε σχέση με αυτό που περιμένατε, μπορεί να οδηγήσει σε παραπλανητικά και ανακριβή συμπεράσματα (εξαίρεση θα είναι όταν το μπουζί ήρθε ως μέρος ενός ενιαίου κιτ αναβάθμισης)

Όταν πραγματοποιείτε αλλαγές μπουζί και ταυτόχρονα αλλάζετε και το εύρος θερμότητας, είναι καλύτερα να κάνετε λάθος προς την πλευρά του πολύ ψυχρού, παρά του πολύ θερμού.
Το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί από το πολύ ψυχρό, είναι λερωθεί το μπουζί με επικαθίσεις, αλλά ένα λάθος με πολύ θερμό μπουζί μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στο κινητήρα!

Αλλάζοντας το εύρος θερμότητας του μπουζί το οποίο δουλεύει σωστά στο μηχανάκι σας, δεν παίρνετε ούτε χάνετε άλογα, γι' αυτό μην ακούσετε ποτέ τυχών τέτοιες παπαριές που λένε μερικοί..."βάλε θερμότερο ή ψυχρότερο μπουζί για να πάρεις άλογα κτλ"
Για να αλλάξεις το εύρος θερμοκρασίας του μπουζί, θα το κάνεις μόνο στην περίπτωση που το χρώμα της πορσελάνης του, δεν είναι το πρέπων. Αυτό το απαλό καφετί δηλαδή. Πράγμα που δηλώνει πως ή σου έβαλαν λάθος μπουζί στο τελευταίο σου σέρβις, ή κάτι άλλο τρέχει. Αν δηλαδή βλέπεις πολλά κατάλοιπα πάνω στο μπουζί (κάπνα ας πούμε) τότε δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν. Μπορεί να χρειάζεσαι ένα πιο θερμό μπουζί για να κάψει αυτά τα κατάλοιπα (γιατί σου έβαλαν λάθος τύπο όπως είπα), ή έχεις πολύ πλούσιο μείγμα. Το τσεκάρεις και προχωράς αναλόγως.

Τέλος, τα θερμότερα μπουζί χρησιμοποιούνται συνήθως, στους κινητήρες με χαμηλές ιπποδυνάμεις, ενώ τα ψυχρά χρησιμοποιούνται στους κινητήρες με υψηλές ιπποδυνάμεις.

Εσείς, θα συμβουλεύεστε πάντα το μάνουαλ της μοτοσυκλέτα σας και θα βάζετε το σωστό μπουζί που προτείνει ο κατασκευαστής για κάθε περίσταση.


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

ibar132
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 1769
Εγγραφή: 18 Φεβ 2013, 23:03
Τόπος διαμονής: αθηνα
Moto: tiger1050
Κράνος: arai qv
Έχει κάνει like: 73 φορές
Έχει δεχθεί like: 39 φορές
Ηλικία: 43

#2

Δημοσίευση από ibar132 » 20 Ιουν 2013, 21:07

πολυ καλο!
χαμηλές ιπποδυνάμεις π.χ. μεχρι 80 ιππους?
يفغينيا
باناجيوتيس



Los buenos somos más!!

Άβαταρ μέλους

Αλομπαρ
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 2319
Εγγραφή: 12 Μαρ 2013, 03:19
Τόπος διαμονής: Χαβούζα
Moto: ΚTM SuperDukeR 1290
Κράνος: SHOEI XR-1100
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 62 φορές
Έχει δεχθεί like: 33 φορές
Ηλικία: 33

#3

Δημοσίευση από Αλομπαρ » 20 Ιουν 2013, 21:09

πληρης και κατατοπιστικος για αλλη μια φορα ο ΑΛΧ :+1:
Δημήτρης

Πρωην jimbakis

Άβαταρ μέλους

IoannisPanagiotidis
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 653
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 23:40
Τόπος διαμονής: Solingen
Moto: R1200GS
Κράνος: Sr1
Έχει κάνει like: 34 φορές
Έχει δεχθεί like: 45 φορές
Ηλικία: 45

#4

Δημοσίευση από IoannisPanagiotidis » 20 Ιουν 2013, 21:45

πολυ καλο ποστ ! :thumpup:

...τελικα μια πουταναφεραμε.... γινεται αν αλλαξεις μπουζι και βαλεις αντι τα του μάνουαλ , τα αντίστοιχα ιριδίου που προτεινει ο οποιοδήποτε βελτιωτικος οίκος για τη μηχανη σου ...γινεται λοιπον να παρεις τον κινητηρα ανα χειρας απο υπερθερμανση και κοψιμο βαλβιδας? :think:

Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12297
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 258 φορές
Έχει δεχθεί like: 280 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

#5

Δημοσίευση από ALX » 20 Ιουν 2013, 23:04

IoannisPanagiotidis έγραψε:πολυ καλο ποστ ! :thumpup:

...τελικα μια πουταναφεραμε.... γινεται αν αλλαξεις μπουζι και βαλεις αντι τα του μάνουαλ , τα αντίστοιχα ιριδίου που προτεινει ο οποιοδήποτε βελτιωτικος οίκος για τη μηχανη σου ...γινεται λοιπον να παρεις τον κινητηρα ανα χειρας απο υπερθερμανση και κοψιμο βαλβιδας? :think:

Αυτό θέλει συζήτηση και ψάξιμο. Σαφώς και μπορείς, αλλά πρέπει να βρεις το κατάλληλο. Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια, κάποιες μοτοσυκλέτες ίσως να μην υποστηρίζουν τέτοια μόντα. :/
“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

naftilos
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 2645
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 15:55
Τόπος διαμονής: Αθηνα Ηρακλειο
Moto: Αprilia pegaso+capon
Κράνος: SHARK VISION-R
Έχει κάνει like: 101 φορές
Έχει δεχθεί like: 114 φορές

#6

Δημοσίευση από naftilos » 20 Ιουν 2013, 23:37

ibar132 έγραψε:πολυ καλο!
χαμηλές ιπποδυνάμεις π.χ. μεχρι 80 ιππους?
Δεν εχει σημασια τοσο η υποδυναμη οσο οι στροφες που θες να λειτουργεις τον κηνητηρα. Με μια χρηση του κινητηρα περιπου σε μεσεες μεχρι τρια τεταρτα των στροφων το προτεινομενο απο τον κατασκευαστη ειναι το καλυτερο. Αν εισαι ο Ροσι ο σιδεροφαγος και απο φαναρι σε φαναρι εισαι στα κοκινα, η στην εθνικη ταξιδευεις με μια ταχυτητα κατω απο το συνηθισμενο και ψηλες στροφες ενα νουμερο ψυχροτερο μπουζι ειναι το καλυτερο. Αν οδηγεις με μια ταχυτητα πανω απο το συνηθισμενο και χαμηλες στροφες ενα νουμερο θερμοτερο μπουζι ειναι καλυτερο.

Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12297
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 258 φορές
Έχει δεχθεί like: 280 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

#7

Δημοσίευση από ALX » 21 Ιουν 2013, 16:57

Το σίγουρο είναι πως μια λάθος επιλογή μπουζί στο θέμα ψυχρό - θερμό... εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους για τον κινητήρα!
“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

makisp
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 1664
Εγγραφή: 21 Φεβ 2013, 16:08
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: MG V2 1200
Έχει κάνει like: 2 φορές
Έχει δεχθεί like: 3 φορές

#8

Δημοσίευση από makisp » 21 Ιουν 2013, 18:24

IoannisPanagiotidis έγραψε:πολυ καλο ποστ ! :thumpup:

...τελικα μια πουταναφεραμε.... γινεται αν αλλαξεις μπουζι και βαλεις αντι τα του μάνουαλ , τα αντίστοιχα ιριδίου που προτεινει ο οποιοδήποτε βελτιωτικος οίκος για τη μηχανη σου ...γινεται λοιπον να παρεις τον κινητηρα ανα χειρας απο υπερθερμανση και κοψιμο βαλβιδας? :think:
Θεωρητικά βελτιώνουν την καύση σε κάθε φάση οπότε κάνεις καλό και στον κινητήρα και στην απόδοση/οικονομία.
ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/irid ... index.html
Στα guzzi προτείνουν αντί
το NGK BPR6ES spark plug
αυτό
NGK BPR6EIX spark plug

Designed specifically for the performance enthusiast. Iridium offers extreme ignitability, improved throttle response and superior anti fouling

Fine Iridium tip ensures high durability and a consistently stable spark
Iridium alloy has extremely high melting point, perfect for high-tech, high-performance engines
Trivalent Metal Plating - superior anti-corrosion and anti-seizing properties
Outstanding acceleration, high fuel efficiency and durability
Ultimate design, technology and performance

Θα το βάλω και εγώ όταν τα αλλάξω να ξενιάσω, λογικά αλλαγή μετά από 30-40Κ(στο alfa romeo τα αλλάζω κάθε 100Κ).
Επίσης αν το μπουζί είναι πολύ θερμό λογικά πριν φτάσει να τρυπάνε πιστόνια θα ακούς καμία προανάφλεξη.
Εικόνα

Άβαταρ μέλους

naftilos
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 2645
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 15:55
Τόπος διαμονής: Αθηνα Ηρακλειο
Moto: Αprilia pegaso+capon
Κράνος: SHARK VISION-R
Έχει κάνει like: 101 φορές
Έχει δεχθεί like: 114 φορές

#9

Δημοσίευση από naftilos » 21 Ιουν 2013, 18:31

Ιριδιο εχω στον πηγασο εδω και σχεδον 25.000 χιλιομετρα

Άβαταρ μέλους

staff
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: 18 Μάιος 2013, 17:35
Τόπος διαμονής: Αθηνα
Moto: Z 750
Ηλικία: 48

#10

Δημοσίευση από staff » 29 Ιουν 2013, 09:03

αν και αν και θεωρω με ολα αυτα που εχω διαβασει για τα NGK τα αποφευγω η DENSO ειναι ο εφευρετης και η μοναδικη εταιρια που εχει παχος ηλεκτροδιου 0,4 mm και ξεχωριστα για ολους τους τύπους οχήµατος τα NGK εχουν 0,7 κ ειναι αυτοκινηταδικου στυλ για πολλα χλμ.. :whistling:

Απάντηση

Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης