Tank slapping

Γηράσκουμε αεί διδασκόμενοι...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12353
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 225 φορές
Έχει δεχθεί like: 236 φορές
Ηλικία: 48
Επικοινωνία:

Tank slapping

#1

Δημοσίευση από ALX » 25 Φεβ 2013, 10:44

Tank slaping... μια έκφραση που πολλοί την έχουν ακούσει και ξέρουν τι σημαίνει, και πολλοί άλλοι που δεν έτυχε να την ακούσουν ποτέ κι ας τους έχει συμβεί σίγουρα έστω και μία φορά στην μοτοσυκλετιστική τους ζωή.

Τανκ σλάπινγκ λοιπόν με απλά λόγια, ονομάζεται το φαινόμενο που αναγκάζει τον μπροστινό τροχό να διαγράφει μεγάλα 8άρια για λίγη ώρα από κάποια αιτία.
Οι αιτίες πολλές, αλλά η ουσία μία. Κι αυτή είναι ότι για κάποιο λόγο και αιτία, διαταράχτηκε η ισορροπία τους μπροστινού τροχού. Το φαινόμενο αυτό συναντάται συνήθως στα πολλά χιλιόμετρα κι όχι όταν πηγαίνουμε με 40 και 50χαω

Ποιες μπορεί να είναι όμως οι αιτίες που διαταράσσουν την ισορροπία του μπροστινού τροχού?

Πολλές όπως είπα.

Σκάσιμο ή απότομα ξεφούσκωμα του ελαστικού.
Πέσιμο του τροχού σε λακούβα.
Το πάτημα κάποιας πέτρας ή άλλου αντικειμένου στο δρόμο.
Mετά από στιγμιαίο γλίστρημα του μπροστινού τροχού.
Μπορεί να συμβεί επίσης μετά από αναπήδηση (εσκεμμένη ή όχι) του τροχού σε σαμαράκι, ή μετά από λακούβα, ή εσκεμμένα μετά από καμιά σούζα με πολλά χάω όταν μετά την σούζα κατέβει ο τροχός στο δρόμο και το τιμόνι δεν είναι γυρισμένο στην ευθεία! Και πολλά άλλα.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις (και πολλές ακόμα) όταν διαταραχτεί η ισορροπία του μπροστινού τροχού από την ευθεία, μπορεί να έχουμε ένα βίαιο τανκ σλάπινγκ. Γιατί όμως το λένε έτσι? Σίγουρα κάποιος που δεν έχει σχέση με τις μοτοσυκλέτες (ή ακόμα κι αν έχει κάποια) δύσκολα θα καταφέρει να καταλάβει κάτι από την μετάφραση στα Ελληνικά αυτής της φράσης.
Ονομάστηκε έτσι λοιπόν από την κίνηση που κάνει το τιμόνι όταν συμβαίνει αυτό το φαινόμενο. Όταν ο τροχός πάει αριστερά δεξιά με δύναμη, το τιμόνι (ή καλύτερα τα γκριπ) φαίνοναται σαν να σφαλιαρίζουν το ρεζερβουάρ πότε από την μία και πότε από την άλλη πλευρά του. Αυτά τα χαστούκια λοιπόν στο ρεζερβουάρ, τα ονόμασαν tank slaping! :bigsmile:

Αν δεν σας έχει συμβεί ποτέ, να ξέρετε ότι είναι ίσως ένα από τα μοναδικά πράγματα στη μοτοσυκλέτα που μετά από αυτό θα πείτε... μου έφτασε το σκατό στη κάλτσα! Είναι πολύ τρομαχτικό όταν σου συμβεί. Και γίνεται ακόμα πιο τρομαχτικό όταν τα χιλιόμετρα είναι πολλά.

Τι κάνουμε λοιπόν αν κάποτε μας συμβεί?

ΤΙΠΟΤΑ

Εντελώς τίποτα! Δεν προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε εμείς με τα χέρια μας την ισορροπία του τροχού, αλλά αφήνουμε τον ίδιο το τροχό να το κάνει. Και πιστέψτε με... θα το κάνει πολύ καλύτερα από μας!
Ίσως κάνουμε κάτι όμως κι εμείς. Αυτό που κάνουμε είναι να χαλαρώσουμε όσο μπορούμε τα χέρια μας στα γκριπ και να αφήσουμε το τιμόνι να ταλαντεύεται ελεύθερα. Δεν το σφίγγουμε προσπαθώντας να το φέρουμε εμείς στην ευθεία. Το αφήνουμε να το κάνει μόνο του. Αν δεν τα καταφέρει μόνο του, τότε είναι σίγουρη η πτώση. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα καλύτερο από αυτό.

Πάρτε κι ένα βιντεάκι να δείτε τι σόι πράμα είναι αυτό το τανκ σλάπινγκ



“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

tzoutz
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 46
Εγγραφή: 21 Φεβ 2013, 09:46
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: Suzuki DRZ400E

#2

Δημοσίευση από tzoutz » 25 Φεβ 2013, 12:36

Στην εκτός δρόμου οδήγηση αυτό που βοηθάει στην διαχείριση ενός tankslapping είναι το άνοιγμα του γκαζιού και η μεταφορά βάρους προς τα πίσω.

Το άνοιγμα το γκαζιού βοηθάει στο αλάφρωμα του μπροστά τροχού μειώνοντας τις δυνάμεις που προκαλούν τον συντονισμό αλλά και λόγω γεωμετρίας του μπροστινού συστήματος ισιώνει τον τροχό.

Η μεταφορά βάρους πίσω επιπροσθέτως ελαφρώνει τον μπροστά τροχό.

Δεν ξέρω αν τα παραπάνω βέβαια εφαρμόζονται στις μοτοσυκλέτες δρόμου που και διαφορετική γεωμετρία έχουν και αρκετά συχνά παρουσιάζουν το φαινόμενο κατά την επιτάχυνση όταν ελαφρώνει ο τροχός. Στο χώμα άλλωστε το φαινόμενο εμφανίζεται κυρίως από κάποιο εμπόδιο στο οποίο βρίσκει ο μπροστά τροχός κάτι το οποίο σπανίζει στην άφαλτο.

Βέβαια ακόμα και στο χώμα ισχύει ο βασικός κανόνας ότι δεν προσπαθούμε με τα χέρια να συγκρατήσουμε την ταλάντωση.

Προσωπικά δύο φορές μου έχει συμβεί με καμιά 80αριά χ.α.ω. σε έντονα πετρώδες έδαφος και τα χρειάστηκα. Ευτυχώς με έπιασε απροετοίμαστο, δεν έκανα απολύτως τίποτα πέραν του να μην σφιχτώ πάνω στο μηχανάκι και γλύτωσα βέβαιο σοβαρό τραυματισμό....

Άβαταρ μέλους

The Tree Of Life
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 326
Εγγραφή: 18 Φεβ 2013, 23:58
Τόπος διαμονής: Birdland
Moto: Tiger 800 ABS
Ηλικία: 48

#3

Δημοσίευση από The Tree Of Life » 25 Φεβ 2013, 13:05

εγώ το ξανασηκώνω σούζα και ησυχάζω.... ε μα πια....














τι λέω θεέ μου.....

Άβαταρ μέλους

makisp
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 1664
Εγγραφή: 21 Φεβ 2013, 16:08
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: MG V2 1200
Έχει δεχθεί like: 1 φορά

#4

Δημοσίευση από makisp » 25 Φεβ 2013, 15:00

tzoutz έγραψε:Στην εκτός δρόμου οδήγηση αυτό που βοηθάει στην διαχείριση ενός tankslapping είναι το άνοιγμα του γκαζιού και η μεταφορά βάρους προς τα πίσω.

Το άνοιγμα το γκαζιού βοηθάει στο αλάφρωμα του μπροστά τροχού μειώνοντας τις δυνάμεις που προκαλούν τον συντονισμό αλλά και λόγω γεωμετρίας του μπροστινού συστήματος ισιώνει τον τροχό.

Η μεταφορά βάρους πίσω επιπροσθέτως ελαφρώνει τον μπροστά τροχό.

Δεν ξέρω αν τα παραπάνω βέβαια εφαρμόζονται στις μοτοσυκλέτες δρόμου που και διαφορετική γεωμετρία έχουν και αρκετά συχνά παρουσιάζουν το φαινόμενο κατά την επιτάχυνση όταν ελαφρώνει ο τροχός. Στο χώμα άλλωστε το φαινόμενο εμφανίζεται κυρίως από κάποιο εμπόδιο στο οποίο βρίσκει ο μπροστά τροχός κάτι το οποίο σπανίζει στην άφαλτο.

Βέβαια ακόμα και στο χώμα ισχύει ο βασικός κανόνας ότι δεν προσπαθούμε με τα χέρια να συγκρατήσουμε την ταλάντωση.

Προσωπικά δύο φορές μου έχει συμβεί με καμιά 80αριά χ.α.ω. σε έντονα πετρώδες έδαφος και τα χρειάστηκα. Ευτυχώς με έπιασε απροετοίμαστο, δεν έκανα απολύτως τίποτα πέραν του να μην σφιχτώ πάνω στο μηχανάκι και γλύτωσα βέβαιο σοβαρό τραυματισμό....
Ισχύει και στον δρόμο Ευγένιε...πρέπει τουλάχιστον να διατηρήσεις ανοιχτό το γκάζι και να μην φοβηθείς και αφήσεις, γιατί πρέπει να αποφορτίσεις το μπροστινό. Το τανκ σλάπινγκ προκαλείται από τερμάτισμα της ανάρτησης ή απότομη συμπίεση ή ασύμμετρη άσκηση δυνάμεων στο πιρούνι. Συνήθως συμβαίνει υπο κλίση αν βρει ο τροχός κάποιο εγκάρσιο εμπόδιο πχ άλλη στρώση από άσφαλτο πάνω στην στροφή. Πιο ευπαθής βέβαια είναι οι μοτοσυκλέτες με πιο γρήγορη γεωμετρία, με ψηλό κέντρο βάρους, πιο σφιχτές αναρτήσεις κλπ
Σε γλίστρημα μπροστινού δεν νομίζω να γίνεται τανκ σλάπινγκ. Το τιμόνι στρίβει προς την μία ή την άλλη πλευρά αλλά δεν έχει τάση για τανκ σλάπινγκ. Επίσης στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν ξέρω αν είναι σωστό ή λάθος αλλά εγώ ασκώ δύναμη να το ισιώσω σηκώνοντας ταυτόχρονα την μοτοσυκλέτα που λόγω γλιστρήματος έχει πάρει και μεγαλύτερη κλίση.
Εικόνα

Άβαταρ μέλους

Vortex
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 876
Εγγραφή: 20 Φεβ 2013, 00:49
Τόπος διαμονής: Αττική
Moto: gsxr 600 k9
Κράνος: HJC/SHOEI
Έχει κάνει like: 11 φορές
Έχει δεχθεί like: 8 φορές
Ηλικία: 32

#5

Δημοσίευση από Vortex » 25 Φεβ 2013, 17:15

Επισης εαν σωθει το μηχανακι απο tank slapping πατηστε μερικες φορες το φρενακι το μπροστινο.Γιατι μπορει να μην εχετε φρενο :tooth:

Ειναι μεσα και στα 101 tips γραμμενο στο θεμα του ΑLX :goodpost:

Άβαταρ μέλους

FZMAN
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 430
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 23:18
Τόπος διαμονής: Λαμογιστάν
Moto: YAMAHA
Κράνος: SHOEI XR1100
Έχει κάνει like: 15 φορές
Έχει δεχθεί like: 29 φορές
Ηλικία: 51

#6

Δημοσίευση από FZMAN » 09 Μαρ 2013, 15:42

:goodpost:


honda55551
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 90
Εγγραφή: 28 Φεβ 2013, 11:28
Τόπος διαμονής: ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Moto: Innova !!!
Ηλικία: 36

#7

Δημοσίευση από honda55551 » 09 Μαρ 2013, 21:27

Πολύ ωραίο ποστ.

Λοιπόν,άλλος ένας λόγος που παρουσιάζεται είναι όταν εχει υπερβολικά φορτωμένο το πίσω μέρος (βαλίτσες κτλ).Αυτόματα δεν έχει ο μπροστα την απαραίτητη πρόσφυση.

Το έπαθα και ξέρω.Και πολύ σωστά όπως είπατε παραπάνω...το αφήνουμε και θα ερθει μόνο του :yesyes:
ΑΝΔΡΕΑΣ

Άβαταρ μέλους

Θάνος
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 5073
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:12
Τόπος διαμονής: Athens
Έχει κάνει like: 1 φορά
Έχει δεχθεί like: 7 φορές
Ηλικία: 36

#8

Δημοσίευση από Θάνος » 10 Μαρ 2013, 03:00

Οντως υπαρχουν πολλοι λογοι που μπορει να παρουσιαστει, και απο αποτομο ανοιγμα γκαζιου, αν ειναι κρυο το μπροστινο ελαστικο
και η ασφαλτος χαλια γινεται ευκολα...
Μήν βιάζεσαι! Άκομη και όταν υπάρχει λόγος... άστον να περιμένει!
Εικόνα


Φρανκι
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 221
Εγγραφή: 07 Μαρ 2013, 10:07
Τόπος διαμονής: Άνω Τούμπα
Moto: Yamaha TDM900
Ηλικία: 34

#9

Δημοσίευση από Φρανκι » 11 Μαρ 2013, 15:10

Στο παλιό μου μηχανάκι Cbf 600, είχα αυτό το πρόβλημα όταν άφηνα το μηχανάκι να επιβραδύνει μόνο του από την ταχύτητα των 100 και κάτω. Δεν πατούσα φρένο.
Ειδικά αν άφηνα τα χέρια μου, τότε χανόταν εντελώς.
-Έκανα ζυγοστάθμιση, τίποτα
-Έβγαλα τη μπαγαζιέρα, τίποτα

Τελικά άλλαξα λάστιχα και σώθηκα. Ήταν στα τελειώματα και υπήρχε ανομοιομορφία στο μπροστινό που παρουσίασε αυτό το πρόβλημα

Άρα, προσθέστε στις αιτίες το κακό μπροστινό ελαστικό
Με λένε Φρατζέσκο... Οι φίλοι με φωνάζουν: ΦΡΑΤΖΕΣΚΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟ

Απάντηση

Επιστροφή στο “Οδήγηση & Τεχνικές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης