Περί πτώσης από μπροστινό στην στροφή.

Γηράσκουμε αεί διδασκόμενοι...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12325
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 224 φορές
Έχει δεχθεί like: 234 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

Περί πτώσης από μπροστινό στην στροφή.

#1

Δημοσίευση από ALX » 20 Ιουν 2013, 23:00

Ένα από τα πιο κλασσικά πεσίματα των ανθρώπων που οδηγούν μοτοσυκλέτες, είναι το πέσιμο από χάσιμο μπροστινού στην είσοδο της στροφής. Λίγο πολύ, το έχουν πάθει κάποια φορά οι περισσότεροι από εμάς. Και ο γράφων το έχει πάθει αυτό παλιότερα, αλλά μέσα στη πόλη και με χαζά ευτυχώς χιλιόμετρα. (στροφή με καθρέφτη άσφαλτο και κλείσιμο από αυτοκίνητο. Άντε να την γλιτώσεις!)

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσω ότι αυτά που θα διαβάσετε παρακάτω, έχουν βγει από την εμπειρία μου στα τόσα χρόνια που οδηγώ, αλλά φυσικά και από την συνεχιζόμενη προσπάθειά μου να βελτιώνομαι σε κάθε βόλτα γνωρίζοντας φυσικά την σωστή θεωρεία περί στρίβειν και την προσπάθειά μου να την κάνω πάντα πράξη.
Εν ολίγοις, ποτέ δεν σταματώ να ψάχνομαι και να δοκιμάζω κατά την οδήγηση. Όσοι μάλιστα έχουν πάει κάποια βόλτα μαζί μου και με ξέρουν πως οδηγώ, θα μπορέσουν να εκτιμήσουν καλύτερα αυτά που θα διαβάσουν.

Επίσης, πρέπει να πω ότι επειδή εδώ και 10 χρόνια είμαι με το ίδιο μηχανάκι (το GS), έχω ξεχάσει πως είναι να οδηγείς άλλο στυλ μοτοσυκλέτας (SS, ST, Street κτλ) και τις όποιες διαφορές τους έχουν στον τρόπο οδήγησης. Ακόμα πιο μεγάλες γίνονται οι διαφορές αυτές, επειδή το BMW λόγω της εναλλακτικής ανάρτησης που έχει εμπρός (telelever) συμπεριφέρεται λίγο διαφορετικά από τα κλασσικά μπροστινά τηλεσκοπικά συστήματα που έχουν οι άλλες μοτοσυκλέτες.

Όμως το ρεζουμέ, είναι το ίδιο και όλα αυτά που θα γραφτούν (και πολλοί τα γνωρίζουν ήδη) είναι ο ορθός τρόπος για να αποφύγεις μια πτώση σε στροφή από χάσιμο μπροστινού λόγω φρένων. Από 'κει και πέρα, ισχύει πάντα το τι ικανότητες έχει ο καθένας, τι αντίληψη, τι χρόνο αντίδρασης και επεξεργασίας των δεδομένων, αλλά φυσικά και από την ικανότητά του να βλέπει από "πιο μακρυά" την στροφή και πως πρέπει να στρίψει. Το "να βλέπει από πιο μακρυά" που λέω, δεν έχει να κάνει φυσικά με την όραση μόνο, αλλά και με την αίσθηση, κάτι που στον καθέναν μας ποικίλει.

Πάμε λοιπόν...

Το σύνηθες "πρόβλημα" που έχουν όλοι φτάνοντας σε δρόμο με στροφιλίκια θέλοντας να "παίξουν" με αυτά, είναι το πως θα στρίψουν όσο το δυνατόν καλύτερα και ταχύτερα στις στροφές που θα ακολουθήσουν. (Δεν μιλάμε για χαλαρή βόλτα γιατί αν πηγαίνεις χαλαρός χαλαρός και πέσεις σε στροφή από μπροστινό, μάλλον άσχετος πρέπει να είσαι :grin: )
Μιλάμε για το κλασσικό στρίψιμο που λέμε και εννοούμε όλοι εμείς της συμπαθούς τάξεως των μοτοσυκλετάδων. :yes:

Για να στρίψεις λοιπόν γρήγορα, σωστά και κυρίως ασφαλέστατα σε μία στροφή πρέπει να προσέξεις κάποια βασικά πράγματα.

1) Το είδος της ασφάλτου που κινείσαι (το πόση πρόσφυση έχει για να καταλάβεις πόσο μπορείς να πλαγιάσεις)
2) Την ταχύτητα που προσεγγίζεις την στροφή.
3) Την θέση στο δρόμο που πρέπει να έχεις πάρει πριν την στροφή.
4) Την προετοιμασία του σώματός σου για να μπεις στη στροφή
και 5) το πως θα φρενάρεις πριν την στροφή.


Αυτό το τελευταίο, έχω διαπιστώσει πως είναι το αδύνατο σημείο των περισσότερων που πέφτουν στην είσοδο της στροφής από χάσιμο μπροστινού. Και λέω το έχω διαπιστώσει γιατί έχω δει τουλάχιστον 5-6 φορές να το παθαίνουν κάποιοι μπροστά μου, αλλά έχει τύχει να συζητήσω με παιδιά που έπεσαν λίγο πριν φτάσω εγώ εκεί και σταμάτησα για να δω αν είναι καλά. (και μετά ξέρετε...κουβεντούλα πως συνέβη ρε φίλε κτλ)

Και τα 5 σημεία παραπάνω είναι σημαντικά, αλλά οι περισσότεροι την πατάνε στα φρένα.

Φέρνω λοιπόν ένα εικονικό παράδειγμα. Κινείσαι σε δρόμο με καλή πρόσφυση. Βλέποντας την στροφή, προσαρμόζεις την ταχύτητά σου κατά πως το κρίνεις σαν αναβάτης και αυτού που βλέπεις μπροστά σου. Αν έχεις ορατότητα σε όλη τη στροφή, είναι το τέλειο. Αν όχι, θέλει "άμυνα". Να κρατήσεις πισινή, γιατί δεν είσαι σε πίστα, και όλα μπορεί να συμβούν στο κομμάτι που δεν βλέπεις.
Αν είναι αριστερή η στροφή, παίρνεις θέση προς τα δεξιά στην άκρη του δρόμου για να μεγαλώσεις το χώρο δράσης σου αλλά κυρίως για να βλέπεις όσο το δυνατόν περισσότερο το βάθος της στροφής. Αν είναι δεξιά η στροφή, παίρνεις θέση δίπλα στην διαχωριστική γραμμή της λωρίδας σου με το άλλο ρεύμα.
Προετοιμάζεις το σώμα σου ώστε να το γύρεις προς το εσωτερικό της στροφής και τέλος αρχίζεις να φρενάρεις.

Από δω και πέρα όλα εξαρτώνται από το πόσο καλή αντίληψη είχες πριν την στροφή και κατά πόσο εκτίμησες σωστά τα δεδομένα.

Αν η ταχύτητά σου είναι σωστή, τότε σταματάς κανονικά το φρενάρισμα πριν γύρεις την μοτοσυκλέτα και μετά πλαγιάζεις και στρίβεις χωρίς φρένα, αλλά με ελαφρώς επιταχυνόμενο γκάζι ώστε να αποφορτιστεί το μπροστινό ελαστικό και να μην κινδυνεύει ιδιαίτερα από γλίστρημα.

Αν η ταχύτητά που προσεγγίζεις τη στροφή είναι λάθος (είναι δηλαδή μεγαλύτερη απ' ότι πρέπει) το αμέσως επόμενο πράγμα που έρχεται στο μυαλό των περισσοτέρων, είναι να φρενάρεις πιο δυνατά βλέποντας ότι δεν σε παίρνει να στρίψεις. Όμως όταν έχεις φτάσει μέσα στη στροφή, αναγκαστικά θα πρέπει να πλαγιάσεις για να μην φύγεις εκτός δρόμου. Και πλάγιασμα με δυνατά φρένα = καταστροφή.
Οι περισσότεροι την πατάνε σε αυτό το σημείο. Όοοολους όσους έχω δει να πέφτουν από χάσιμο μπροστινού στην είσοδο της στροφής, όλοι το είχαν πάθει από δυνατά φρένα, με την μοτοσυκλέτα να πρέπει να στρίψει αλλά να έχει ακόμα μεγάλη ταχύτητα. Αυτά τα τελευταία δυνατά φρένα πανικού, είναι το λάθος.

Κι επειδή όταν κινούμαστε σε έναν επαρχιακό ή ορεινό δρόμο δεν γίνεται να γνωρίζουμε την κάθε στροφή ώστε να εκτιμάμε πάντα σωστά την ταχύτητα εισόδου μας σε αυτή, πρέπει να βρούμε έναν ασφαλέστερο τρόπο να στρίψουμε χωρίς να πέσουμε από τα φρένα μας αν φτάσουμε με μεγαλύτερη ταχύτητα απ' όσο πρέπει.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν όταν μας συμβεί κάτι τέτοιο.

Το μόνο που πρέπει να καταλάβουμε, είναι το κόκκινο τονισμένο παραπάνω σημείο. Όταν η μοτοσυκλέτα έχει μεγάλη ακόμα ορμή κι εμείς προσπαθήσουμε να την πλαγιάσουμε κρατώντας ακόμα τα φρένα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα έχουμε πτώση από χάσιμο μπροστινού.

Αυτό που πρέπει να κάνουμε όταν αντιληφθούμε ότι φτάσαμε στη στροφή με μεγαλύτερη ταχύτητα απ' όσο υπολογίζαμε, είναι να φρενάρουμε δυνατά όσο ακόμα είμαστε με σχεδόν όρθια μοτοσυκλέτα, ακόμα κι αν χρειαστεί να μπούμε βαθύτερα στη στροφή φρεναρισμένοι. Όση περισσότερη ταχύτητα καταφέρουμε να μειώσουμε πριν ακόμα χρειαστεί να πλαγιάσουμε, είναι σημαντικό.

Όμως κάποια στιγμή υπάρχει ένα οριακό σημείο μέσα στη στροφή που εκεί πρέπει πια να πλαγιάσουμε τη μοτοσυκλέτα για να στρίψουμε. Πριν από αυτό το οριακό σημείο, αφήνουμε το μπροστινό φρένο!!!. Ό,τι κάναμε κάναμε με αυτό! Αν συνεχίσουμε να το κρατάμε ενώ αρχίζουμε να πλαγιάζουμε, είναι σαν να επιζητούμε την πτώση.

Από εκείνο το σημείο και πέρα, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να πλαγιάσουμε γενναία τη μοτοσυκλέτα όσο χρειάζεται για να καταφέρουμε να στρίψουμε χωρίς να βγούμε εκτός δρόμου, με το βλέμμα μας πάντα καρφωμένο εκεί που θέλουμε να πάμε κι όχι στα βράχια ή το χαντάκι.
Η βοήθεια με το σώμα μας ριγμένο προς το εσωτερικό της στροφής, είναι πολύ σημαντική. Βοηθάμε την μοτοσυκλέτα να στρίψει ασφαλέστερα πλαγιάζοντας την λιγότερο απ' όσο θα έπρεπε αν καθόμασταν σαν αγγούρια πάνω της. Η συνέχεια γνωστή. Με ελαφρώς επιταχυνόμενο γκάζι, διαγράφουμε την τροχιά της στροφής και βοηθάμε (αν νομίζουμε ότι χρειάζεται) με λίγο πατημένο το πισινό φρένο για να μας κλείσει λίγο πιο εύκολα την τροχιά μας. (Λίγο όμως, γιατί αν το παρακάνουμε θα χάσουμε τον πίσω τροχό)

Όπως λοιπόν είπα και στην αρχή, αυτό δεν είναι "οδηγός" του πως στρίβει η κάθε μοτοσυκλέτα, αλλά είναι ένας βασικός κανόνας και πάνω σε αυτόν πρέπει να προσαρμόσουμε την δική μας τεχνική, με την δική μας μοτοσυκλέτα.
Το αν κάποιος θα τον εφαρμόσει σωστά, καταλαβαίνοντας αυτά που είπα, είναι δικό του θέμα, και ουδεμία ευθύνη φέρω σαν συγγραφέας του κειμένου αν κάτι δεν πάει καλά. Είναι καθαρά ένα... βοήθημα να το πω, ώστε κάποιος που δεν το γνώριζε, να γλιτώσει μια πτώση κάποια στιγμή.


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

makisp
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 1664
Εγγραφή: 21 Φεβ 2013, 16:08
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: MG V2 1200
Έχει δεχθεί like: 1 φορά

#2

Δημοσίευση από makisp » 21 Ιουν 2013, 12:52

Είναι βασική αρχή ότι πρέπει να τελειώνει το φρενάρισμα πριν μπούμε στην στροφή. Εγώ βέβαια χρησιμοποιώ πολύ το πίσω φρένο. Και για να διευκολύνω αλλαγή πορείας, αλλά και για μικροδιορθώσεις. Σε καλή άσφαλτο και αν η στροφή έχει αρκετό πλάτος, χρησιμοποιώ και το μπροστινό και αν δω κανένα apex εκεί που δεν το περιμένω, μπορεί να την σηκώσω λίγο να φρενάρω και να ξαναπέσω. Γενικά στον δρόμο θεωρώ ότι πρέπει να οδηγάμε με ροή και γενικά δεν βλέπω τον λόγο για μέγιστες επιταχύνσεις άρα και επιβραδύνσεις από στροφή σε στροφή. Πιο σημαντικό και ευχάριστο είναι να πάρουμε την στροφή με σωστό τρόπο. Άρα το χάσιμο που λέει ο ALX ούτε μου έχει τύχει, ούτε το έχω δει. Μου φέρνει, σε κατάσταση πίεσης που ο οδηγός πιεζόταν από κάποιον πιο γρήγορο και έκανε τέτοιο λάθος. Να πιέζουμε δηλαδή υπό φυσιολογικές συνθήκες σε τόσο οριακό φρενάρισμα πριν την στροφή, δεν μου φαίνεται συνηθισμένο.
Προσωπικά έχω κινδυνέψει πολλές φορές από χάσιμο μπροστινού σε στροφή. Όχι από φρενάρισμα αλλά από χάσιμο πρόσφυσης. Κάθε φορά που συμβαίνει ειδικά στα πιο μεγάλα χασίματα, πραγματικά κάνω πολύ καιρό να συνέλθω. Η βασική μου ανησυχία μέσα στην στροφή που ορίζει καθοριστικά το πόσο πιέζω. Αν οι κινήσεις είναι γλυκές και αργές, υπάρχει συνήθως μια ειδοποίηση πριν. Μπορεί να νιώσεις μια ασάφεια στο πιρούνι, που έρχεται με την μορφή μιας ελαφρότητας ή κάποιας αμυδρής ταλάντωσης στο τιμόνι. Όταν οι κινήσεις είναι λίγο πιο απότομες ή/και σε λίγο πιο πιεσμένες καταστάσεις, νιώθεις τον μπροστινό τροχό να ανοίγει την τροχιά του, να γλιστράει ελάχιστα. Η δική μου αντίδραση είναι να μείνω σταθερός στο γκάζι και να ανασηκώσω την μηχανή όσο χρειάζεται. Κάθε γλίστρημα του μπροστινού σε στροφή συνοδεύεται από ανάλογη αύξηση κλίσης, δηλαδή η μοτοσυκλέτα γέρνει περισσότερο. Το ανάθεμα είναι, το μεγάλο χάσιμο όπου συμβαίνουν τα εξής: Το μπροστινό λάστιχο γλιστράει και ανοίγει τροχιά αισθητά, το τιμόνι γυρίζει είτε προς το εσωτερικό της στροφής (το πιο συχνό) είτε προς το εξωτερικό, η μηχανή παίρνει περισσότερη κλίση και αυτή η κλίση πολύ συχνά οδηγεί και το πίσω μέρος να χάσει πρόσφυση. Η δική μου αντίδραση σε όλα αυτά είναι να σηκώνω την μηχανή από την επιπλέον κλίση, να ισιώνω το τιμόνι,όσο ανάποδο χρειάζεται το πίσω και να προσπαθώ να μην κλίνω το γκάζι. Ειδικά σε κατωφέρεια που τέτοια γλιστρήματα σου δίνουν και την αίσθηση της στιγμιαίας επιτάχυνσης είναι δύσκολο να υπερνικήσεις το ένστικτο και να μην κλίσεις το γκάζι(για αυτό και με πάει να, στην κατωφέρεια :tooth: ).
Όλα αυτά είναι προσωπικές εμπειρίες και αντιδράσεις, που δεν γνωρίζω αν είναι και οι ενδεδειγμένες.
Εικόνα

Άβαταρ μέλους

Drakos
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 191
Εγγραφή: 02 Μαρ 2013, 16:38
Τόπος διαμονής: Athens
Moto: V-Strom 650 ABS
Κράνος: XR-1100
Ηλικία: 39

#3

Δημοσίευση από Drakos » 21 Ιουν 2013, 12:56

Στην Ελλάδα με τους εκπλυκτικους δρόμους χάνουμε το μπροστινό και στην ευθεία πάντως :pray:
Υπάρχουν 2 ειδών μοτοσυκλετιστές, αυτοί που έχουν πέσει, και αυτοί που πρόκειται να πέσουν.

Γιώργος

Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12325
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 224 φορές
Έχει δεχθεί like: 234 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

#4

Δημοσίευση από ALX » 21 Ιουν 2013, 14:08

Στην Ελλάδα οι περισσότεροι που πέφτουν στις στροφές, από τον ίδιο λόγο πέφτουν. (μπροστινό και συνήθως από φρένα που τα έχουν κρατήσει περισσότερο απ' όσο έπρεπε ή τα πάτησαν μέσα στη στροφή επειδή φοβήθηκαν)
“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

mars
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 13
Εγγραφή: 25 Μαρ 2013, 11:50
Τόπος διαμονής: Κόρινθος
Moto: T-MAX

#5

Δημοσίευση από mars » 21 Ιουν 2013, 14:36

Το βασικοτερο ολων ειναι αυτο που ειπε ο μεγαλος JACKIE STEWART: ποτε μην ανοιξεις το γκαζι αν δεν εισαι σιγουρος οτι δεν θα το κλεισεις.Και οποιος καταλαβε καταλαβε

Άβαταρ μέλους

slaine
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 20:25
Τόπος διαμονής: Ελλάδα
Moto: sprint st 1050
Κράνος: HQ1 Lordship Blue

#6

Δημοσίευση από slaine » 21 Ιουν 2013, 15:29

makisp έγραψε:μπορεί να την σηκώσω λίγο να φρενάρω και να ξαναπέσω.
Αυτό το έχω κάνει κι εγώ ουκ ολίγες φορές αλλά η μλκ μου μερικές φορές είναι μεγαλύτερη των ικανοτήτων μου. :whistling: :owned:
Άντε μετά να τη ρίξεις αν χρειαστεί να συνεχίσεις να πατάς φρένο. Με καλό abs πάντως βελτιώνονται οι πιθανότητες σε φρενάρισμα πάνω στη στροφή να μην τη φας τη σαβούρα.
no pain no gain
shut up and train

Άβαταρ μέλους

makisp
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 1664
Εγγραφή: 21 Φεβ 2013, 16:08
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: MG V2 1200
Έχει δεχθεί like: 1 φορά

#7

Δημοσίευση από makisp » 21 Ιουν 2013, 15:40

Για αυτό Νίκο στην οδήγηση της μοτοσυκλέτας είναι πολύ σημαντικό το state of mind και η ψυχολογία και όταν δεν είμαστε tuned, δεν πρέπει να πιέζουμε τον εαυτό μας. Είναι απαραίτητη η ψυχραιμία και η αποφασιστικότητα καθώς κάποιες φορές καλείσαι να χειριστείς οριακές και εν δυνάμει επικίνδυνες καταστάσεις. Όταν φτάσεις στο σημείο που πρέπει να γύρεις για να την πάρεις την στροφή, την ρίχνεις και κάνεις ότι μπορείς για να μείνεις όρθιος. Στην τελική ένα lowside συνήθως είναι καλύτερο από μια έξοδο. Πέφτεις από χαμηλά και σέρνεσαι. Αν έρχεται αυτοκίνητο την έβαψες όπως και να έχει.
Εικόνα

Άβαταρ μέλους

slaine
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 20:25
Τόπος διαμονής: Ελλάδα
Moto: sprint st 1050
Κράνος: HQ1 Lordship Blue

#8

Δημοσίευση από slaine » 21 Ιουν 2013, 15:47

makisp έγραψε:Για αυτό Νίκο στην οδήγηση της μοτοσυκλέτας είναι πολύ σημαντικό το state of mind και η ψυχολογία και όταν δεν είμαστε tuned, δεν πρέπει να πιέζουμε τον εαυτό μας. Είναι απαραίτητη η ψυχραιμία και η αποφασιστικότητα καθώς κάποιες φορές καλείσαι να χειριστείς οριακές και εν δυνάμει επικίνδυνες καταστάσεις. Όταν φτάσεις στο σημείο που πρέπει να γύρεις για να την πάρεις την στροφή, την ρίχνεις και κάνεις ότι μπορείς για να μείνεις όρθιος. Στην τελική ένα lowside συνήθως είναι καλύτερο από μια έξοδο. Πέφτεις από χαμηλά και σέρνεσαι. Αν έρχεται αυτοκίνητο την έβαψες όπως και να έχει.
+1
no pain no gain
shut up and train

Απάντηση

Επιστροφή στο “Οδήγηση & Τεχνικές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης