Το κράνος μας.

Κράνη, μπουφάν, παντελόνια, γάντια, κ.α.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12183
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 248 φορές
Έχει δεχθεί like: 268 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

Το κράνος μας.

#1

Δημοσίευση από ALX » 25 Φεβ 2013, 10:50

Ποιο μέρος του κράνους προσφέρει την προστασία;

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι αυτό που προστατεύει το κεφάλι, είναι το εξωτερικό κέλυφος του κράνους. (Αν συνέβαινε αυτό όλοι θα έπρεπε να φορούν κράνη από χάλυβα σαν αυτά του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου). Αντ' αυτού, η προστασία παρέχεται από τον συνδυασμό των εξωτερικών και εσωτερικών υλικών που κατανέμουν την δύναμη της κρούσης σε ζώνες πίεσης για να απλωθεί και να εκτονωθεί η δύναμη της κρούσης σε όλο το κράνος κι όχι στο συγκεκριμένο σημείο που έγινε. Το κράνος είναι σχεδιασμένο ακόμα και να σπάσει! Αυτό βοηθά στο να μας προσφέρει την μέγιστη δυνατή απορρόφηση του χτυπήματος και να προστατέψει το κεφάλι μας. (κάτι σαν την ελεγχόμενη παραμόρφωση των αυτοκινήτων κατά το ατύχημα. Κάποτε τα αυτοκίνητα δεν πάθαιναν σχεδόν τίποτα από μια κρούση με άλλο όχημα και οι επιβάτες σκοτωνόντουσαν ακαριαία. Τα σημερινά αυτοκίνητα παραμορφώνονται σε τεράστιο βαθμό, κι όμως οι επιβάτες βγαίνουν ζωντανοί!)

Το κράνος προστατεύει τον αναβάτη από τον κίνδυνο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. . .

• Αποτρέπει συγκρούσεις με ιπτάμενα έντομα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν απώλεια του ελέγχου.
• Διατηρεί ασπίδα προστασίας από το τσίμπημα των εντόμων, στις ευαίσθητες περιοχές όπως το λαιμό και τα μάτια σας
• Κάνει την οδήγηση στη βροχή δυνατή
• Συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος κατά τη διάρκεια κρύων συνθηκών και παγετού
• Βοηθά στην προστασία από ηλιακό έγκαυμα
• Προστατεύει τα μάτια σας από τα ισχυρά ρεύματα αέρα και τη σκόνη.
• Είναι η τελική ασπίδα προστασίας, όταν όλα τα άλλα έχουν αποτύχει (προσπάθεια αποφυγής ατυχήματος κτλ).

Μπορεί να είστε αρκετά τυχεροί και το κράνος να μην χρειαστεί να σας προστατεύσει από μια κρούση, αλλά θα εξυπηρετεί όλους τους άλλους προστατευτικούς ρόλους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, κάθε φορά που θα κάνετε βόλτα. Έχοντας αυτή τη λίστα προστασιών στο μυαλό σας είναι σαφές πως ένα κράνος τύπου "κράνος εργοταξίου" ή ανοιχτά jet δεν είναι καλή επιλογή.


Επιλέγοντας τον σωστό τύπο του κράνους

Οι περισσότερoι, θα σας πουν να αγοράσετε το πιο ακριβό κράνος που μπορείτε να αντέξετε οικονομικά. Αυτό ισχύει μέχρι ένα σημείο. Δηλαδή σίγουρα δεν πρέπει να δαπανήσετε λιγότερα από 150€ και να είστε βέβαιοι παράλληλα ότι το κράνος πληρεί τις τελευταίες προδιαγραφές ασφάλειας που έχουν εγκριθεί για τη χώρα σας (πχ ΕCE 22.05). Ωστόσο, η κύρια διαφορά ανάμεσα σε ένα κράνος που κοστίζει 150€ και ενός αλλουνού με κόστος 350€ είναι αυτή του βάρους, των αεραγωγών και της βαφής. Το πιο ακριβό προσφέρει παρόμοια προστασία, αλλά με λιγότερο βάρος, περισσότερη άνεση και ίσως και λιγότερο θόρυβο από τον αέρα. Επίσης η ποιότητα των υλικών, είναι καλύτερη και το βοηθούν να αντέξει περισσότερα χρόνια χρήσης από ένα φθηνό.

• Τα full face και Motorcross κράνη προστατεύουν την περιοχή του προσώπου καθώς και το κεφάλι, και ιδίως το σαγόνι.

• Τα κράνη τριών τετάρτων (3/4) Motorcross και cruiser δεν προστατεύουν την περιοχή του προσώπου και ως εκ τούτου χρειάζεστε ένα ζευγάρι γυαλιά για να κρατήσετε τη σκόνη μακρυά από τα μάτια.

• Ένα κράνος Flip up είναι ένα full face, όπου η προστασία στο πηγούνι μπορεί να σηκωθεί μέχρι πάνω και να απελευθερωθεί το πρόσωπο.

Σε ταχύτητες με πολλά χαω, τα full face κράνοι είναι η μόνη επιλογή. Εκτός από την προφανή προστασία που προσφέρουν, κρατούν τον παγωμένο αέρα μακρυά από το πρόσωπο και προλαμβάνουν όλα αυτά που αναφέραμε πιο πάνω. Όταν ταξιδεύετε με ταχύτητες άνω των 100χαω, τα ιπτάμενα έντομα μπορούν να περιγραφούν και ως μόνο mini πυραύλους scud!

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του flip-up σχεδιασμoύ είναι για τους ανθρώπους που φορούν γυαλιά - με ένα flip up είναι απλά πολύ πιο εύκολη η χρήση γυαλιών. Επίσης, προσφέρει άνεση κατά τη ολιγόλεπτη στάση π.χ. για βενζίνη. Μπορείτε να πάρετε λίγο καθαρό αέρα και να επικοινωνείτε με άλλους ανθρώπους χωρίς να χρειάζεται να βγάλετε ολόκληρο το κράνος. Τα μειονεκτήματα είναι η αύξηση των τιμών στο επίπεδο θορύβου, το βάρος και την αεροδυναμική. Επίσης δεν είναι τόσο στεγανά κατά τη διάρκεια μιας βροχής αλλά και οι "μεντεσέδες" είναι επιρρεπείς σε φθορά.

Ένα τριών τετάρτων κράνος χρησιμοποιείται συνήθως όταν οι ταχύτητες είναι μικρότερες των 120χαω. Εάν οδηγήσετε μια μοτοσυκλέτα διπλής χρήσης (π.χ. οn off) και οδηγείτε σε χωματόδρομους, θα χρειαστείτε τριών τετάρτων κράνος με γυαλιά. Αυτό συμβαίνει επειδή η οδήγηση off road θέλει σωματική προσπάθεια και το κεφάλι σας θα βράσει μέσα σε ένα κλειστό κράνος με τη ζελατίνα κλειστή. Αντίθετα τα ανοικτά κράνη θα βοηθήσουν την ψύξη του κεφαλιού και του προσώπου (και για τον ίδιο λόγο σαφέστατα δεν είναι κατάλληλα για κρύο καιρό). Επίσης ο θόρυβος του ανέμου είναι σε υψηλά επίπεδα με ένα τέτοιο κράνος!

Επιλέξτε ένα κράνος που προσφέρει καλούς αεραγωγούς για να αερίζεται το κεφάλι και το πρόσωπό σας - που το χρειάζεστε ειδικά τις ζεστές καλοκαιρινές μέρες.

Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι τα κράνη που έχουν σχεδιαστεί στην Ευρώπη, προτιμούν συνήθως μονόχρωμα ή δίχρωμα σχέδια, ενώ αυτά που είναι σχεδιασμένα αλλού (πχ Ιαπωνία) είναι με πιο περίτεχνα σχέδια και γραφικά. Συχνά τα κράνη με πολλά γραφικά δεν είναι τόσο ορατά σε άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως ένα κράνος που διαθέτει μονόχρωμο σχεδιασμό. Τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν όταν ο οδηγός δεν βλέπει τον μοτοσικλετιστή και ένα κράνος με ένα ανοιχτόχρωμο χρώμα είναι μια σοφή επιλογή.

[Η ζελατίνα

Η ζελατίνα θα πρέπει να αντικαθίσταται κάθε δύο χρόνια, έτσι ώστε να γλιτώνουμε από τις γρατσουνιές που προκαλούν μειωμένη όραση και διαθλάσεις- όχι τόσο από το αποτέλεσμα της κακοποίησης του κράνους από μας τους ίδιους, αλλά λόγω της τριβής της με τη σκόνη που αιωρείται στον αέρα και χτυπά με δύναμη τη ζελατίνα (κάτι σαν απαλή αμμοβολή)

Θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίζονται τακτικά τα προβλήματα του θολώματος με ένα αντι-θολωτικό υλικό. (με ειδικά σπρέι ή με πρόσθετες εσωτερικές ζελατίνες τύπου pin lock)
H οδήγηση σε μια βαριά νεροποντή και σε συνδυασμό με κρύο, προκαλεί μεγάλο και εύκολο θόλωμα της ζελατίνας.

Θόρυβος από τον αέρα

Όλα τα κράνη έχουν ένα συνδυασμό ram air και διεξόδους υποπίεσης που φέρνουν φρέσκο ​​αέρα μέσα στο κράνος αλλά διώχνουν και τον ζεστό. Τα κράνη με καλό εξαερισμό σε τεστ έχουν δείξει ότι μπορούν να βάλουν και να βγάλουν 15 λίτρα αέρα το λεπτό σε μια ταχύτητα 120χαω. Αυτό είναι καλό, αλλά σε συνδυασμό με μια μικρή ζελατίνα της μοτοσυκλέτας (ή και καθόλου προστασία από αυτή), μπορεί να γίνει σημαντική πηγή θορύβου του ανέμου που μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην ακοή σας με επίπεδα θορύβου τόσο υψηλά όσο τα 109dB σε 120kph (φανταστείτε πως ένα σκαπτικό κομπρεσέρ αέρος σε απόσταση 1 μέτρου παράγει μόλις 100dB)
Ως εκ τούτου οι αναβάτες μεγάλων αποστάσεων και υψηλών ταχυτήτων θα πρέπει πάντα να φορούν ωτασπίδες για την προστασία των τυμπάνων των αυτιών.

Η φροντίδα του κράνους σας

Μην βάφετε το κράνος και μην κολλάτε αυτοκόλλητα εκτός και αν έχετε το πράσινο φως από τους κατασκευαστές του. Οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται σε κόλλες και χρώματα μπορούν να βλάψουν το κέλυφος του κράνους.

Προσέξτε το κράνος σας σαν να ήταν από χρυσό. Αποθηκεύστε το σε ένα μαλακό, προστατευτικό σάκο κράνους. Μην το χτυπάτε και προστατεύστε το από πτώσεις, γιατί είναι σχεδιασμένο να αυτοκαταστρέφεται κατά την πρόσκρουση, προστατεύοντας έτσι το κεφάλι και το λαιμό σας. Αν το κάνετε κατά λάθος, καλό είναι να το ελέγξει ένας επαγγελματίας του είδους .

Κρατήστε το μακριά από ισχυρά χημικά. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύονται όλα αυτά τα καθαριστικά οικιακής χρήσης που βρίσκονται κάτω από το νεροχύτη της κουζίνας ή το μπάνιο σας. Καθαρισμός με απλό σαπούνι και ζεστό νερό είναι πάντα το καλύτερο.

Μην το αποθηκεύετε σε άμεσο ηλιακό φως. Εάν το εσωτερικό βραχεί κατά τη διάρκεια οδήγησης στη βροχή αφήστε το να στεγνώσει φυσικά. Το ίδιο ισχύει κι όταν το πλύνετε. Καλοριφέρ, πιστολάκια μαλλιών, αερόθερμα κτλ... ξεχάστε τα!

Αντικαταστήστε τα κάθε 3 έως 5 έτη ανάλογα με την κατάστασή τους και τα χιλιόμετρα που κάνετε.

Το εσωτερικό του κράνος μπορεί να γίνει δύσοσμο κατά τη διάρκεια μιας χρονικής περιόδου. Μερικά κράνη έχουν σύστημα με το οποίο η μαλακή εσωτερική επένδυση του κράνους μπορεί να αφαιρεθεί για τον καθαρισμό. Αυτό είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου κάνει πολύ ζέστη. Επίσης μπορείτε να φορέσετε ένα είδος bandana φτιαγμένη από ένα λεπτό ΄βαμβακερό ύφασμα κάτω από το κράνος σας. Αυτό μπορεί εύκολα να πλυθεί διατηρώντας έτσι εσωτερικό του κράνους καθαρό! (ειδικά αν δεν βγαίνει η επένδυσή του)
Όταν χρειάζεται να πλύνετε το κράνος σας, ένα συνηθισμένο σαπούνι και ζεστό νερό κάνουν τη δουλειά μια χαρά.
Επειδή τα κράνη είναι παντός καιρού αντικείμενα, λίγο νερό δεν μπορεί να τους προκαλέσει βλάβη, οπότε μην φοβάστε να τα πλένετε. Στη συνέχεια αφήστε τα να στεγνώσουν φυσικά.

Ποσοστά πιθανών σημείων πρόσκρουσης του κράνους σε ατύχημα.

Στο παρακάτω σχεδιάγραμμα βλέπουμε τα ποσοστά των σημείων που θα χτυπηθούν σε ένα ατύχημα, βγαλμένα από στατιστικές. Όπως βλέπετε, η περιοχή του σαγονιού είναι η νούμερο 1 περιοχή που έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες να προσκρούσει στο έδαφος ή σε ένα σταθερό εμπόδιο. Ακολουθεί το μέτωπο του κράνους πάνω από τη ζελατίνα και εν συνεχεία τα πλαϊνά και το πίσω μέρος του κράνους. Τα μικρότερα ποσοστά είναι στο υψηλότερο σημείο του κράνους. Έτσι καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι για την ασφάλειά μας, ένα full face κράνος κι όχι ένα τύπου jet!
helmetDamage.preview.gif
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Απάντηση

Επιστροφή στο “Ο εξοπλισμός μας...”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης