Τα ελαστικά μας.

Ό,τι λιώνει, ό,τι παλιώνει κι ό,τι τελειώνει!
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12001
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 219 φορές
Έχει δεχθεί like: 211 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

Τα ελαστικά μας.

#1

Δημοσίευση από ALX » 23 Φεβ 2013, 03:24

(Κείμενό μου στο νετ, από τον Αύγουστο του 2005)


Τα λάστιχά μας

Οτι θα πρεπει να γνωριζετε γι αυτα και την σωστη λειτουργια τους.Ειναι ο συνδετικος κρικος της μοτοσυκλετας με τον δρομο και κατ επεκταση με την ιδια μας την ζωη.


Εικόνα


Ο συνδετικος κρικος της μοτοσυκλετας με τον δρομο (και κατ επεκταση με την ιδια μας τη ζωη)

Σημαντικοτατο θεμα λοιπον που πρεπει μαζι με τις αναρτησεις (το αλλο ποιο ζωτικοτατο θεμα στην μοτοσυκλετα) που πρεπει να δινουμε ιδιαιτερη προσοχη.

Πρωτα απ ολα πρεπει να μαθουμε να "διαβαζουμε" ενα ελαστικο.Τι θελω να πω?
Καθε ελαστικο στο πλαι γραφει καποια γραμματα και καποιους αριθμους.

Παιρνω ως παραδειγμα το δικο μου πισινο ελαστικο το οποιο γραφει: 150/70 R17 69H TL.
Eπισης γραφει εναν 4ψηφιο αριθμο μετα την λεξη DOT (συνηθως) ας πουμε 2505

Απο τον πρωτο αριθμο ξερουμε πως το 150 συμβολιζει το πλατος του ελαστικου σε χιλιοστα το 70 ειναι το υψος του προφιλ σε ποσοστο επι % δια του πλατους του πελματος (του 150 δηλαδη)...το R17 συμβολιζει την διαμετρο του ελαστικου (οτι παει σε 17αρα ζαντα δηλαδη)....το 69 συμβολιζει το φορτιο που μπορει να δεχτει το λαστιχο και το H ειναι ο δεικτης ταχυτητας (εως 210 χιλιομετρα δηλαδη)

Αν και αυτα τα νουμερα δεν θα πρεπει να μας απασχολουν ιδιαιτερα καθως οταν αλλαζουμε ελαστικα βαζουμε αυτα που ειχε πριν η μοτοσυκλετα ή αυτα που λεει το μανουαλ.Εδω δεν ειναι σαν τα αυτοκινητα που αλλαζουν διαμετρους και πλατος πελματος.
Οι βουλκανιζατεραδες επισης γνωριζουν με κλειστα ματια που λαστιχο μπαινει στο μηχανακι μας με την προυποθεση να παμε σε βουλκανιζατερ μοτοσυκλετας κι οχι αυτοκινητου.
Τα μονα ισως που θα πρεπει να κοιταμε ειναι ο δεικτης ταχυτητας του ελαστικου (ευκολα μπορει να γινει το λαθος απο μια απροσεξια του βουλκανιζατερ)που πρεπει να ειναι ο σωστος για την μοτοσυκλετας μας.Αν ειναι μεγαλυτερος απο αυτον που πρεπει να εχουμε δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα αν και κάποιοι λένε πως δεν θα ζεσταίνεται σωστά το λάστιχο.Αυτό όμως δεν ισχύει. Αν ειναι μικροτερος,τοτε κινδυνευουμε απο υπερθερμανση του ελαστικου στις μεγαλες ταχυτητες να εχουμε ενα σκασιμο.

Επισης πολυ σημαντικο ειναι να κοιταμε τον 4ψηφιο (3ψηφιο παλιοτερα) αριθμο μετα το DOT ο οποιος μας λεει ποτε ειναι κατασκευασμενο το ελαστικο.
Το 2505 που ανεφερα εγω για το δικο μου ελαστικο,σημαινει πως ειναι κατασκευασμενο την 25η εβδομαδα του 2005.(τα δυο πρωτα ψηφια συμβολιζουν τις εβδομαδες του ετους ενω τα δυο τελευταια το ετος κατασκευης).Αρα τα ελαστικα μου ειναι φτιαγμενα καπου μεσα στον Ιουνιο αν κανουμε το 25 επι 7 μερες και διαιρεσουμε δια 30 μερες του μηνα.

Οι εταιριες ελαστικων λενε οτι τα ελαστικα μπορουν να μεινουν αποθηκευμενα μεχρι και 4 χρονια νομιζω χωρις προβλημα,αλλα υπο σωστες συνθηκες.

Αφου λοιπον επιλεξουμε ενα ελαστικο που εχουμε ακουσει γι αυτο καλα λογια ή το εχουμε δοκιμασει στο παρελθον και ειδαμε οτι ειναι αξιολογο,περα απο την κινηση να το βαλουμε πανω στο μηχανακι μας,πρεπει να το φροντιζουμε σωστα ωστε να μας παρεχει την μεγιστη ασφαλεια που μπορει και να μην του μειωσουμε τον χρονο της ζωης του.

Πως θα γινει αυτο?

Το βασικοτερο απ ολα κι ισως το μοναδικο που πρεπει να κανουμε,ειναι ο εβδομαδιαιος ελεγχος της πιεσης του.

Ενα ξεφουσκωτο λαστιχο,παραμορφωνει τον σκελετο του και καποια στιγμη αυτη η παραμορφωση δεν εχει επαναφορα,θερμαινεται παρα πολυ με αποτελεσμα να καταστρεφεται η γομα του και επισης "τρωγεται" ανομοιομορφα.
Το βασικοτερο ομως απ ολα ειναι οτι αυτο το λαστιχο πλεον δεν προσφερει την ασφαλεια και το κρατημα που θα μπορουσε να προσφερει ακομα κι αν ειναι καινουριο.Ουτε στις επιταχυνσεις,ουτε στα φρενα ουτε στις στροφες.

Ενα παραφουσκωμενο λαστιχο (λιγοτερες οι περιπτωσεις σε σχεση με το ξεφουσκωτο λαστιχο) δεν μπορει να αποδωσει κι αυτο σωστα.Εκει εχουμε το φαινομενο του μπαλοναρισματος.Δηλαδη μειωνεται η επαφη του ελαστικου με τον δρομο,πραγμα που σημαινει οτι αυτα τα λιγα τετραγωνικα εκατοστα που δημιουργουν την προσφυση με τον δρομο,εμεις τα μειωνουμε κι αλλο.
Ενα παραφουσκωμενο ελαστικο επισης δεν μπορει να φτασει την σωστη θερμοκρασια λειτουργιας.
Αρα ουτε το παραφουσκωμενο ελαστικο μας προσφερει ασφαλεια.

Τα λαστιχα μας δουλευουν καλα οταν εχουν το πολυ + - 3 psi απο την σωστη πιεση που μας λεει το μανουαλ.
Περαν αυτης της διαφορας ειτε προς τα πανω ειτε προς τα κατω,το λαστιχο αρχιζει να μην αποδιδει τα προβλεπομενα.

Την σωστη πιεση την βρισκουμε ειτε απο το μανουαλ της μοτοσυκλετας μας,ειτε απο την εταιρια του ελαστικου.

Οι πιεσεις βεβαια αναλογα τις συνθηκες παιζουν.

Δηλαδη αν κοιταξετε στο μανουαλ θα δειτε οτι σας λεει τοσα psi με τον αναβατη μονο...τοσα psi με συνεπιβατη...και τοσα psi με φουλ φορτιο (συνεπιβατη και αποσκευες)

Ειναι λογικο δηλαδη οταν θα ειστε με πληρη φορτιο να αυξησετε μεχρι και 5-6 psi παραπανω την πιεση στα ελαστικα σας.Παντα βεβαια συμβουλευομενοι το μανουαλ το οποιο σε ολες τις περιπτωσεις ειναι το Ευαγγελιο της μοτοσυκλετας μας.

Τις μεγαλυτερες καταπονησεις το ελαστικο τις εχει κατα την δυνατη επιταχυνση ή την δυνατη επιβραδυνση.Οποτε αν θελετε να κρατησετε για περισσοτερο καιρο τα ελαστικα σας σε καλη κατασταση,αποφευγεται τα σπινιαρισματα τα burn out και τα οριακα φρενα (αν δεν ειναι αναγκαιο εννοειται...μην σκοτωθουμε για να μην χαλασουμε τα λαστιχα tongue.gif )

Συνοπτικα λοιπον....ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΠΙΕΣΗΣ (αντε καθε δεκα ημερες)(αν βαριεστε να το κανετε,θα μειωσετε την ζωη του ελαστικου και ισως δεν θα εχετε το κρατημα που χρειαζεστε και μπορει να δωσει το ελαστικο οταν εχει σωστη πιεση.)

Μαλιστα επειδη τα πιεσομετρα των βενζιναδικων εχουν ενδειξεις τελειως κουκουρουκου (τα περισσοτερα δηλαδη) καλο θα ηταν να αγοραζατε ενα πιεσομετρο ακριβειας απο αυτα που πουλιουνται στο εμποριο και κυριως στα βουλκανιζατερ.Αποφυγετε τα πιεσομετρα των Praktiker και λοιπων τετοιων καταστηματων καθως ειναι τελειως αναξιοπιστα.(την εχω πατησει και ξερω)

(Εγω εχω αγορασει ισως το καλυτερο αναλογικο πιεσομετρο που κυκλοφοραει σημερα και ειναι της Schrader/Michelin.Κοστος 40 ευρω και το εχω παντα μαζι μου στην σκληρη θηκη που διαθετει σε μεγεθος λιγο μεγαλυτερο του σπιρτοκουτου)

Σημειωση:

Απαγορευονται δια ροπαλου τα καθαριστικα ή γυαλιστικα των προφιλ των ελαστικων.Εχει αποδειχθει πως καταστρεφουν την δομη της γομας.Μονο πλυσιμο με νερο και σαπουνι.

Βασικο:

Αν τρυπησει το λαστιχο μας (tubeless).Η σωστη επισκευη ειναι στο βουλκανιζατερ με εσωτερικο μπαλωμα τυπου μανιταριου κι οχι με κορδονι που ειναι το προσωρινο κολλημα για να μας μεταφερει η μοτο μεχρι το βουλκανιζατερ ωστε να επισκευαστει σωστα.
Aν εχουμε tube type ελαστικο (με σαμπρελα δηλαδη) το καλυτερο θα ηταν η αλλαγη σαμπρελας,εκτος πια κι αν η τρυπα ειναι απο καρφιτσα και κολλησουμε την σαμπρελα παλι με ειδικο μπαλωμα σε βουλκανιζατερ.

Πολυ σημαντικο:

Θυμηθειτε επισης πως τα ελαστικα των σουπερ σπορτ μοτοσυκλετων με δεικτη ταχυτητας V (240χαω) και πανω ,ΔΕΝ πρεπει να επισκευαζονται.Οταν τρυπησουν πρεπει να αλλαχθουν.Θεωρουνται επικινδυνα απο κει και μετα να σκασουν οταν ανεβουν οι ταχυτητες ψηλα.Στις προηγμενες χωρες μαλιστα (Γερμανια-Ιταλια κτλ) αν γινει καταγγελια πως βουλκανιζατερ μπαλωσε λαστιχο υψηλων ταχυτητων,αυτοματα χανει την αδεια λειτουργιας του καταστηματος του!!!


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Άβαταρ μέλους

ritsman
Mέλη
Mέλη
Δημοσιεύσεις: 358
Εγγραφή: 10 Σεπ 2014, 16:02
Τόπος διαμονής: νοτια
Moto: Μ1100
Κράνος: HJC RPHA
Έχει κάνει like: 3 φορές
Έχει δεχθεί like: 2 φορές

#2

Δημοσίευση από ritsman » 11 Ιαν 2015, 10:07

Μιας και υπαρχει αρκετο ενδιαφερον στο θεμα "ελαστικα" παραθετω ενα πολυ ωραιο συγκριτικο ελστικων που πετυχα για sport μοτοσυκλετες απο πιο εμπειρους. Αν και ενημερωτικο το θεμα, ελπιζω να μην το καταστρεφω,
ειναι σε μορφη pdf, κατεβαστε το

μπλα μπλα και σχολια ελευθερα...



http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=& ... yx_ut88QGA

Άβαταρ μέλους

naftilos
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 2604
Εγγραφή: 19 Φεβ 2013, 15:55
Τόπος διαμονής: Αθηνα Ηρακλειο
Moto: Αprilia pegaso+capon
Κράνος: SHARK VISION-R
Έχει κάνει like: 77 φορές
Έχει δεχθεί like: 97 φορές

#3

Δημοσίευση από naftilos » 11 Ιαν 2015, 13:06

Έχει ανεβάσει και ο Ευάγγελος ένα καλό θέμα για τα ελαστικά καλό θα είναι για να μην χανόμαστε στα θέματα και ψάχνουμε δεξιά και αριστερά να συγχωνευτούν σε ένα θέμα να έχουμε τις πληροφορίες μαζεμένες

Απάντηση

Επιστροφή στο “Αναλώσιμα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες